Met het hoofd in de wolken

4 juni 2022 - Port Caledonia, Canada

Zo'n dag of 10 geleden zijn we aangekomen in Cape Breton (uitgesproken op zijn engels, alle verkeersborden zijn in het engels en frans, de voertaal is engels en soms zijn er toevoegingen in de taal van de first Nation People).  Cape Breton wordt via een brug verbonden aan het vaste land van de provincie Nova Scotia. Is het dan een eiland? In ieder geval is het een aparte streek die zich onderscheidt, door de ruige natuur. Het heeft een prachtig Nationaal Park "Highlands of Cape Breton". En daarmee overdrijven de brochures niet.

Louisbourg

We  volgen onze weg via de westkust en kamperen vooral 'wild'. Tijdens een fietstocht (brrr die bergen da's niks voor mij), langs een paardenbedrijf  (waar ik iets van gehoord had) gereden. Helaas  deden ze al een tijd geen dagtrips meer, sinds corona is er geen personeel meer te krijgen en zijn er alleen nog lessen e.d. in de bak. Waren wel leuke paarden, beetje rond gekeken en de lucht opgesnoven. Later dan maar, wat in het vat zit.... .

Toen hadden we, in het Nationaal park een hele dag regen... we stonden op een campsite in het park met geen faciliteiten, alleen een wc. Ondertussen heeft de ervaring ons geleerd dat we weinig tot niets nodig hebben: de zonnepanelen leveren voldoende stroom, we hebben water, verwarming, een gasfles dus koken is geen probleem. Volgende dag mistig maar droog en we hadden een prachtige wandeling gepland vanaf de campsite naar een plateau; watervallen en een formidabel uitzicht.... dat was de beschrijving. Attentie voor beren, elanden en cyotes. Prachtige wandeling met afwisselende vegetatie, rotspaadjes, grillige bomen en keutels van de eland. Maar doordat we met het hoofd in de wolken liepen  het zicht slechts een paar meter. Dus geen panoramisch vergezicht, geen dieren (gelukkig want dan zouden ze wel erg dichtbij zijn)... we liepen in de wolken... Een spannende route van zo'n 14 km met de verbeelding wat er te zien zou kunnen zijn....

Onze hoofden waren de hele ochtend letterlijk in de wolken. Figuurlijk lopen we al een tijdje met ons hoofd in de wolken!

Volgende dag weer stralend maar het blijft fris voor de tijd van het jaar, dat vinden de Canadezen zelf ook. Tussen de 7 en 14 graden voor ons als warmbloedigen best aan de koude kant. De mensen hier zijn wat  stoerder en hebben  vaak gewoon de korte broek aan met sandalen als ik 3 lagen aan heb. Tja, maar dat gure wisselvallige weer hoort eigenlijk wel bij het ruige van deze natuur. En genieten we van het uitzicht uit de wind en in de zon op de meest waanzinnige plekken! We eten vaak binnen in de bus en soms buiten met een vuurtje wat de voorkeur heeft. Zelfs broodbakken is gelukt: Bakker Bert kneedde de ingredienten en toen de boel laten rijzen en daarna in de koekenpan! Niks mis mee, mmmm.

Broodje

We blijven vooral de kust volgen en duiken af en toe het binnenland in als de weg ophoudt. Vooral de uiterste puntjes hebben aantrekkings kracht op ons beiden.  Zo stonden we op een kampeerplek op het uiterste noorden van cape Brteton. De verharde slingerweg ging over in een onverharde weg en aan het eind, voordat we het eiland afvielen,  een scherpe afdaling. Ahum en de volgende dag moesten we weer omhoog! Dat heb ik gefilmd, die bus (en de chauffeur hehe) is echt super en trekt het hele zaakje naar boven (zie filmpje). En door.

De kampeerplekken zijn ongelofelijk mooi en vaker zeg ik : dit is echt de mooiste plek tot nu toe. Zo stonden we op een klif, ja echt hoog of diep, hoe je het bekijkt met een adembenemend uitzicht. Of we stonden juist onderaan zo'n rotspartij op een knus plekje met strandje in een kleine baai, of achter een rij dennen lekker uit de wind met zicht op de ondergaande zon... Meestal alleen en tot nu toe slechts 2 keer dat er nog een auto bij komt staan van andere  toeristen. Tot nu toe komen de toeristen die we treffen uit een ander gedeelte van Canada.

We rijden bijna dagelijks naar een nieuwe plek, soms amper 40 km verderop. Rijden langzaam en proberen zoveel mogelijk in het landschap op te gaan, te kijken en ruiken en luisteren. Wandelen over uitgezette routes of op de bonnefooi. Vandaag gewandeld en een short cut genomen over iemands erf. Ons vielen de paar sulky's op ( 2 wielers voor de drafsport) en zagen dat er mensen in de stal stonden. We raken aan de praat. Zaterdag is er 15 km verderop een wedstrijd, draverij waar we dus maar s gaan kijken en Bob Marshall gaan supporteren.

Vandaag staan we weer s' op een camping vlakbij North Sydney waar we overmorgen de boot nemen naar New Foundland. Daar zien we erg naar uit en voelt als een nieuw hoofdstuk (de bootreis duurt zo'n 7 uur). Nu dus op de camping met als voordeel dat er wifi is en ik in dit geval weer een stukje kan schrijven voor het blog. De reacties van jullie zijn erg leuk en houden het contact warm!

Tot de volgende keer,                                                                                                                                                                                                      Marianne (met de groeten van Bert)

Sky line wandeling

1. Anton en Angelique:
    4 juni 2022
    Wat een heerlijke rust straalt er van jullie verhalen af...jullie genieten en wij dus ook! Top!!! (Jullie hebben naast een bakker ook een prima fotograaf mee...)
  2. Lia:
    4 juni 2022
    Tot in de toppen van jullie tenen leef je ten volle je droom, lees ik. Ik ben echt heel blij voor jullie!
    Lia
  3. Roel:
    4 juni 2022
    Ha Marianne en Bakker Bert, gisteren hadden Marij en ik het nog over jullie. Al even niets gelezen van jullie. En zie hier, een prachtig verslag. We genieten mee met jullie. En wij spreken Breton gewoon op z’n Frans uit😀😀.
    Geniet van jullie reis en tot het volgende verhaal. Gr. Roel
  4. Vera:
    4 juni 2022
    Wow, wij hebben het gevoel of dat we zelf ook een beetje op vakantie zijn👍
    Heerlijk om te zien dat er nog ongerepte natuur bestaat, is in Nederland bijna niet te vinden. Geniet ervan!!!
  5. Ank:
    4 juni 2022
    Wat n prachtige verhalen en schitterende foto's alsof ik n klein beetje met jullie mee reis.....
    Enne Marianne, alvast gefeliciteerd 😘 met je verjaardag. Lfs. Ank
  6. Erna:
    4 juni 2022
    Wat een beleving! Mooi te lezen dat jullie zo genieten.
  7. Hoekie:
    4 juni 2022
    Wat een mooi verhaal weer, wat leuk dat je ons zo een inkijkje geeft op jullie 'nieuwe leven'.
    Veel plezier op de overtocht en ik wens je alvast een fijne verjaardag !
    Grtjs, Hoekie

ps Jouw aardbeienjam is inmiddels op, waar vinden we nu net zo'n lekkere?
  8. Bert en Marianne:
    4 juni 2022
    Fijn dat de jam in de smaak gevallen is! Helaas voorlopig geen herkansing...
    En wat bij de tijd van je, dank je Grt Putje
  9. Adri:
    4 juni 2022
    Weer mooi geschreven Bert en Marianne ,we reizen in gedachten met jullie mee .Klinkt allemaal heel spannend
    .geniet er maar lekker van .
  10. Ineke:
    4 juni 2022
    Heerlijk zo mee te kunnen reizen.
    Enjoy en liefs van Arjan en mij
  11. Fre en Gerrie:
    4 juni 2022
    Wat een heerlijk verhaal. En wat een prachtige plek.
    Zo fijn om mee te genieten. Liefs voor jullie
  12. Jan:
    4 juni 2022
    Weer een mooi verhaal gelezen op deze zaterdag met beloofde zon in het vooruitzicht en een graadje of 22 en minder mooie pinksterdagen. Mooi filmpje van de bus die omhoog klautert.
  13. Ad & Jolanda:
    4 juni 2022
    Het zijn allemaal geweldige verhalen. dat jullie genieten kost wel veel inspanning maar jullie krijgen wel een nog betere conditie. Bij jullie is het koud maar de weerberichten voor de pinksterdagen zijn ook hier niet geweldig.
  14. Lieneke:
    4 juni 2022
    Tijdens m’n Zaterdagse kop koffie ook buiten, maar dan vast heel erg anders,
    Maar ook lekker, weer genoten van jullie verhaal,,
    Zo fijn Zo op de hoogte gehouden te worden van jullie prachtige Wel En Wee...
    Doorgenieten maar.... Zoen mee,
    Lieneke.
  15. Frank Sanders:
    4 juni 2022
    Naast een goede chauffeur en bakker hebben jullie ook een goede verslaggever bij je 👍😃. Leuk te lezen hoe jullie ervaringen zijn. Geniet ervan!
    Groetjes,
    Frank
  16. Piet Geraets:
    4 juni 2022
    José en Piet fijn dat alles goed gaat heel veel plezier en wat een mooie verhalen van allemaal.😀😂
  17. Peter:
    En doorrrrrr 😂👏!
  18. Thijs van Beem:
    4 juni 2022
    Mooi verslag weer! Het maakt wel een beetje jaloers. Hoewel, wij kamperen deze Pinksterdagen op camping landgoed Nienoord, in Leek bij Groningen. Met Eveline en de kinderen dichtbij. Ook leuk. 20 graden en een zonnetje.😎 Fijne reis verder !🍀🦒🦓🐘🐫
  19. Hannie en Thijs:
    4 juni 2022
    Wat een mooi verslag weer! Fijn om te lezen.
    Heel fijn dat jullie zo genieten. Een heerlijk avontuur!
    Dik genieten voor jullie!
    Veel liefs van ons
  20. Hannie en Thijs:
    4 juni 2022
    Echt goed om te lezen hoe jullie belevenissen zijn. Het grote genieten is jullie meer dan gegund. Keep going strong en tot de volgende!🤠😘
  21. Harry en Mirjam:
    5 juni 2022
    Oh wat heb ik weer genoten van je reisverslag.
    En dat brood bakken, super. Dikke kus.
  22. Veronique:
    5 juni 2022
    Wat mooi om jullie avonturen te lezen, zoals het beschreven is, is het net alsof je er zelf met je neus bovenop zit.... Ik kijk er naar uit om iedere keer jullie blij te lezen.... Blijf genieten en blijf nieuwsgierig...!!
  23. Monique:
    6 juni 2022
    Hallo Luitjes, Marianne van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Hopelijk op een mooi plekje ergens in de zon. Maak er een mooi nieuw jaar van🥳
  24. Margo:
    6 juni 2022
    Met plezier lees ik jullie verslagen, pak de grote atlas erbij om te zien waar jullie zijn. Ik krijg zin om ook van die prachtige omgeving te genieten. Leuk dat je ons een inkijk geeft in jullie leven van dit moment. Als het goed is zijn jullie nu op weg naar New Foundland. En vandaag natuurlijk feest, van harte proficiat Marianne,
  25. Wil & Marie-José:
    14 juni 2022
    Wat leuk om op deze manier een beetje met jullie "mee te reizen " Veel plezier !
  26. May:
    14 juni 2022
    Waauw Marianne en Bert. Wat een mooie omgeving en wat een avontuur.
    Mooi om middels dit blog een beetje met jullie mee te reizen👍