Al weer een paar weken onderweg

24 mei 2022 - Cape Bretoneiland, Canada

18 mei.

We zijn al weer een paar weken onderweg. Hier wordt ook alles groen en de temperatuur stijgt naar 20 graden en meer. We zijn nu in de provincie Nova Scotia. De Canadezen zijn erg, erg vriendelijk. Zowel op straat als in winkels, het terras of restaurant. Ze lijken Nederlanders wel te mogen. Misschien komt het omdat het hier niet zo vol is. Er leven hier gewoonweg minder mensen en dan is het leuk om iemand tegen te komen. Ter vergelijking: In Drenthe wonen 260 mensen op een vierkante kilometer, in de provincie waar we nu zijn nog geen 4! Hier heb je mekaar nodig. Alle huizen zijn hier uit hout gebouwd. Binnenmuren opgetrokken uit platen underlayment versterkt met , de buitengevel bestaat uit planken. Hout is hier volop beschikbaar.

Er is weinig verkeer. Automobilisten gedragen zich uitermate correct tegen elkaar. De voetganger is heilig. Of dat die nou oversteekt op het zebra pad of elders, hij krijgt alle baan. Ook mooi zijn de 4-way-stop kruisingen aangegeven met het bij ons bekende verplicht-Stop-bord; een gelijkwaardige kruising. Iedereen die komt aanrijden stopt en die er het eerst was vertrekt ook weer als eerste. Dan de schoolbussen: Als die stoppen om kinderen op te halen of af te zetten beginnen er allerlei lichten te knipperen, komen er verkeersborden en hekjes uit de zijkant van de bus en komt het verkeer al ver voor en achter de bus tot stilstand. Ook op de andere rijbaan uit tegenovergestelde richting. Pas als alle kinderen veilig zijn wordt alles ingeklapt, doven de lampen en komt het verkeer weer op gang.

Onze route nu loopt langs de zee en baaien.

Lunenburg

Woest en mooie kliffen. Gister stak er een Coyote (Wolvenfamilie) vlak voor de bus over. Onze eerste wolf!  Dorpen zijn klein en langgerekt. Er is immers maar 1 hoofdweg. Allemaal vrijstaande huizen, vrijwel allemaal van hout en eenvoudig. Vandaag (17 mei) zijn we door een streek gekomen (Annapolis Valley) die vruchtbaar is. Hier zie je de grotere boeren. Je ziet akkerbouw en de tuinbouw komt kleinschalig over. Prijzen van groenten zijn hier eerlijk. Voor een komkommer betaal je 2,50 euro, voor een kilo tomaten 7,00. Een krop sla gaat niet voor minder weg dan 2 euro. In elk beetje dorp heb je de wekelijkse “Farmers Market”. Daar komen de kleine boeren hun tuinbouwprodukten aanbieden. Veel biologisch. Groenten, honing, kaas en ook gebreide truien, gipsen beeldjes, sokken en andere prullaria. Denk daarbij niet aan pallets vol of grote partijen. Nee hoor, het past allemaal gemakkelijk in de laadbak van de enorme pick-up trucks waarin ze rijden. De boeren hebben hier wel veel grond (wel tot 1000 hect. of meer) maar een klein deel daarvan is vruchtbaar. Hun eigendom bestaat ook uit bossen, meren, moerasachtig gebied en graslanden al dan niet in gebruik. Koeien, melkvee, heb ik nog niet gezien. Over de Nederlandse boeren wordt hier met lof gesproken; harde werkers met kennis van zaken.

Vandaag, 22 mei zijn we een nieuwe regio in de Provincie  Nova Scotia ingegaan: Cape Breton. Een schiereiland half zo groot als Nederland. We doen steeds minder campings aan en kamperen “wild” zoals dat heet. We hebben voldoende energie uit de zonnepanelen op het dak van de bus. Die wekken de stroom op voor de koelkast, het opladen van de elektronica en een  lichtje voor ’s avonds. Dat is fijn want dan hoeven we niet naar een camping voor het opladen van de accu’s. Om zo nu en dan te douchen en de was te doen, zoals vandaag, is dat wel handig hoewel we ook een douche en boiler aan boord (ook een buitendouche) hebben.

Zoals op de kaart te zien is reizen we vooral via de “randen” van de provincie. De kust is overweldigend en er zijn veel kleine haventjes. De vissers hier vissen vooral op kreeft. De bootjes zijn klein.

VissersbootjeAlleen in de haven

In zo’n haven bijvoorbeeld ben je welkom en kun je zonder voorzieningen overnachten. In Canada is wildkamperen  op “crown-land” (land dat toebehoort aan de Staat)  toegestaan behalve als er een bordje staat dat het niet mag. Er staan best veel bordjes hoor maar je moet er een beetje oog  voor krijgen om de plekken te vinden. Je staat er dan bijna altijd alleen. Dorpen zijn klein met weinig voorzieningen. Alleen in de steden vind je de grotere supermarkten, op het platteland alleen kleine winkeltjes. Geen meervoud trouwens. Maar 1 winkeltje met kaas tot en met onderbroeken. Bouwmarkten zijn er wel. Grotere steden hebben echt een regiofunctie: daar vind je de banken, de supermarkten, slijters, rechtbanken, politieburo's etc. Er komen ook veel wegen samen. Het contrast met Nederland is groter dan ik had verwacht. Door de enorme omvang van het land (op Rusland na het grootste land ter wereld) is er een enorm wegennetwerk. Allemaal "Highways" zoals ze worden genoemd maar ook allemaal een beetje kapotterig. Zoals je dat kent van Belgie. Vooral de wegkanten en de meest rechtse meter hebben het zwaar te verduren.

Ons reistempo ligt laag. We wandelen veel. Dat zijn we gaan doen toen we in 2021 onze paarden hadden verkocht. We hadden tijd over. We hebben fijne schoenen en lopen met gemak 20 km. Erg blij zijn we met de fietsen. Vanochtend ben ik om 06.00 uur opgestaan. Heb de fiets gepakt, 35 km. gefietst en als je dan terug bij de bus komt en de koffie ruikt….Daarna hebben we samen nog een eind gefietst, internet (in het dorp, op de stoep voor Tourist Office) opgezocht en verder geluierd. In de zon en uit de wind. We willen er voor oppassen dat we niet elke dag aan het rijden zijn om bij het volgende te komen. Dat hou je niet vol. Ook willen we meer dan alleen maar door het land rijden.

In Canada worden mensen nog begraven. Overal en werkelijk overal kom je kleine begraafplaatsen tegen. De meesten zijn prachtig om te zien.

Kerkhof

In de periode voor ons vertrek hebben we van Ge en Irene, vrienden van ons, het boek “Fulltime Avonturier” (auteur: Tamar Valkenier) gekregen. Ik ben er vandaag in begonnen en, het voelt al een beetje zo…

Tot de volgende keer. Bert. (en de groeten van Marianne)

Duim omhoog

1. Trudy Frenken:
    Klinkt goed
  2. Marijke:
    24 mei 2022
    Ook een leerproces om het reistempo omlaag te schroeven, mooi!
  3. Frank Sanders:
    24 mei 2022
    Goed van jullie om de tijd te nemen om alles beter in je op te nemen en te genieten in het moment!
  4. Charlotte van Beem:
    24 mei 2022
    Mooi om met jullie mee te lezen 😘
  5. Harry en Mirjam:
    24 mei 2022
    Met dit reisverslag zie ik in gedachten de hele reis voor me. Zo duidelijk beschreven.
  6. Irene en Gé:
    24 mei 2022
    Genoten van weer een mooi geschreven avontuurlijk reisverslag (zo reizen we een klein beetje met jullie mee😊). Liefs Irene
  7. Vera:
    24 mei 2022
    Jullie reisverhalen kunnen zo als wekelijkse column in een goede krant!😃
    Kijk er iedere keer weer naar uit👍
  8. Hannie en Thijs:
    24 mei 2022
    Mooi om mee te kunnen leven!
    Veel liefs.
  9. Jan:
    24 mei 2022
    Mooi om te lezen dat de start goed is. De foto's zijn mooi. Weer een stukje meegereisd.
  10. Annemarie vd Puttelaar:
    24 mei 2022
    Bedankt voor weer een mooi verslag!!
  11. Hoekie:
    24 mei 2022
    Wat fijn te lezen dat het jullie goed gaat!
  12. Lieneke:
    24 mei 2022
    Blij met jullie verhaal Bert en Marianne, ik zie en voel jullie genieten...liefs voor jullie..
    Lieneke.
  13. Luus Veelen:
    24 mei 2022
    Prachtig verhaal. Soms zie ik het zo voor me. Geniet ervan.
    Groetjes Hans en Luus
  14. Ad & Jolanda:
    24 mei 2022
    Een geweldig reisverslag, bedankt. fijn dat het jullie het zo getroffen met het weer en de omgeving
  15. Peter:
    😉😉
  16. Anton en Angelique:
    24 mei 2022
    Klinkt goed....die rust, respect voor elkaar, vrijheid om ergens "neer te strijken".
    Mooi om te lezen.
  17. Janet:
    24 mei 2022
    Leuk om zo over Nova Scotia en cape Breton te lezen en leren en een beetje met jullie mee te reizen!
  18. Jeanette van Beem-Vink:
    24 mei 2022
    Heerlijk verslag, mooie indruk. Dank!
  19. Thijs van Beem:
    24 mei 2022
    Wat een mooi verslag weer ! Ik zie het voor me…..Die hoge/“eerlijke”prijzen voor groente en fruit zijn wel iets om over na te denken.
  20. Jennie alberts van beem:
    25 mei 2022
    een heel mooi en duidelijk verslag jullie maken nu al veel mee en jullie zien heel veel en wat fijn van de zonnepanelen dat die zo goed hun werk doen de groente wel een beetje duur maar bij ons steigen sommige prijzen helaas ook wekelijks tot de vlg keer met een knuffel toe
  21. Monique:
    26 mei 2022
    Mooi verhaal, wat ontzettend genieten. Fijn dat we op deze manier kunnen meegenieten!
  22. Judith peeters:
    26 mei 2022
    Mooi om zo met jullie ‘mee’ te reizen.
  23. Angelien:
    30 mei 2022
    Een prachtig verhaal weer, mooi om te lezen en fijn dat het jullie zo goed gaat.
    Ben weer benieuwd naar jullie volgend verhaal.😊
  24. Louis:
    3 juni 2022
    Mooie verhalen. Fijn om te zien dat jullie de tijd nemen om te genieten van de omgeving. Blijf gezond en tot het volgende verhaal.
  25. Angelique:
    4 juni 2022
    Hallo Marianne en Bert wat leuk om over jullie avonturen te lezen. En wat een prachtige foto’s
    Heel veel groetjes 😄