Milky Way

21 juli 2022 - Nain, Canada

Zondag 17 juli. Bijtijds op. Vandaag nemen we de ferry naar de 6 meest afgelegen dorpen aan de noord kust van Canada. Er lopen geen wegen door dit gebied. De veerboot neemt naast pasagiers ook goederen mee. Om winkels te bevoorraden bijvoorbeeld  of bouwmaterialen. We moeten inchecken tussen 8 en 11. We zijn er om een uur of 9 en het is er erg rustig. Het is een flinke boot. Zeewaardig. Er kunnen 175 passagiers  mee, wat auto's en er zal plaats zijn voor zo'n 20 vrachtwagens. Meestal gaat alleen de oplegger/container mee en blijft de trekker achter. De container wordt dan met een shovel aan de wal gezet en vandaaruit gelost.  In het dorp rijden wel een stuk of wat auto' s. Barrels meestal. Garages zijn er niet en zolang die rijdt doet'ie het. We varen de komende dagen ongeveer 900 km. De vaartijd tussen de verschillende communities bedraagt tussen de 4 en 8 uur. We doen alle 6 dorpen aan.

Kaartje van boottrip

Als we vertrekken is het helder en het uitzicht op de bergen prachtig. Machtige rotsformaties, hier en daar begroeing en alle kleuren bruin, beige, groen, roze etc. De schoonheid ook hier is nauwelijks in woorden uit te drukken. In de loop van de dag wordt het weer slechter en als we vroeg in de avond voor het eerst aanleggen regent het pijpestelen. Maar daar hebben we rekening meegehouden. Met regenjas en - broek stappen we van boord. Dorp, 300 inwoners, 3 straten en een pleintje. Hoe is het toch mogelijk denk ik elke keer. En: waarom wil je hier wonen? Ik raak hierover de volgende dag aan de praat met Gerald. 77 jaar, grof gezicht dat de sporen van deze streek duidelijk laat zien. Is hier geboren en al zijn kinderen, kleinkinderen en inmiddels ook achterkleinkinderen wonen hier. Dat niemand zich met hen bemoeit vindt hij het mooiste wat er is. Je hebt geen bouwvergunning nodig, geen jacht-  of visakte. Je kunt houthakken zoveel je wilt. Hij houdt niet van de zomer. Dan kun je er niet op uit. Er zijn immers geen wegen die de bergen ingaan en er is overal water. Echt meren, meren, meren en nog eens meren. Nee, "de winter", vertelt hij, " dan ga ik er met mijn maat (78 jaar) opuit om te jagen. De diepvries moet immers vol. We gaan dan met de sneeuwscooter en zijn dagen onderweg. Wel 300 of 400 kilometer. Dan kunnen we er opuit. De meren zijn bevroren en de bergen besneeuwt. 'S nachts maken we dan kamp. We slachten het eerste beest en hopen op weinig beren. Als we een karabou hebben gevangen, of een eland, dan zijn we tevreden. Het beest slachten we onderweg; het kan wel 30 graden vriezen. Een koelkast is niet nodig".

Een aantal mensen heeft  in het eerste en tweede dorp de bestemming al bereikt. Het was al niet druk, maar als we weer verder gaan zijn er hooguit nog 30 mensen aan boord.  We hebben een hut geboekt. Een eenvoudige kamer met 2 bedden, een kast en  een wastafel. Avondeten, Supper hier geheten, hebben we hier aan boord. Op zijn Canadees in van die tempex bakken. Niet zo lekker maar wel warm en veel. Om half 10 drinken we nog een borrel, een half uurtje later rollen we ons mandje in. Of we lekker zouden slapen was nog wel een vraag. Zouden we geen last hebben van het geluid van de motoren of de golfslag? Zou het niet te warm zijn? Onze hut heeft immers geen ramen. Zo tegen achten de volgende dag worden we wakker. Prima geslapen. Tijdens het ontbijt probeerden we de verschillende bevolkingsgroepen te onderscheiden. Het gebied waar we zijn en ook de komende dagen ons zullen begeven wordt hoofdzakelijk bewoond door de Inuit. Dat is de bevolkingsgroep waarvan de voorouders Ekimo, waren. Sterke mensen, grove koppen en fors van postuur. Met hun vaak dikke en stekelige  haarbos haal je ze er zo tussenuit. Dan heb je de Innu. "Indian People". Kleine, tengere mensen met sluik haar. De "Settlers" als derde groep, komen van buiten. Die kunnen, of hun (voor) ouders uit Engeland komen, Schotland, uit Frankrijk of elk ander land.  De "Meties" tenslotte is een mix. De verschillende bevolkingsgroepen leven over het algemeen wel goed samen. De Innu hebben het het moeilijkst. Het aantal slinkt. Ook houden ze er wat eigen gewoontes op na: waar je veel schroot, auto's, sneeuw scooters en quats ziet staan (al dan niet kapot of reeds half gedemonteerd), nogal wat afval en andere spulletjes, dan wonen daar de Innu. 1 van deze 6 dorpen is zo'n Innu dorp. Ongeveer 20 jaar gelden heeft de Centrale overheid dit dorp "verplaatst". Hoe en waarom, daarop zal ik hier niet ingaan. Normaal gesproken ligt de haven aan de voet van het dorp. Logisch ook, want daar kwamen immers de eerste bewoners aan land en bouwden ze hun nederzetting. Bij dit Innu dorp is dit nu niet meer het geval. Dat ligt nu, na het is verplaatst, zo'n 5 km. van de haven. Te ver om er heen te lopen, we blijven immers maar een paar uur voodat de boot weer verdergaat.  Anderen bleven aan boord maar Marianne en ik namen onze kans waar: we sprongen in de bak van een pick- up, werden afgezet in het dorp en een schat van een vrouw bracht ons anderhalf uur later weer terug.

220722 Marianne pick up

Dinsdag 19 juli. Vandaag weer een paar keer aangelegd. Telkens weer kleine dorpen met plm. 500 inwoners. Er worden goederen gelost, er stappen mensen af en er komen nieuwe bij. Als de toeter gaat hebben we nog een  half uur . Trossen los en varen maar weer. De haventjes zijn allemaal klein en het vraagt grote deskundigheid van de Kapitein om het schip aan het dok te krijgen.

220722 Nain.220720 haven Postville

Het weer is prachtig. We genieten van het langskomend schoon, de walvissen, zeehonden en de ijsbergen. Ik scheef daar eerder over dat die losgeraakte stukken het gevolg waren van de opwarming van de aarde. Maar dat moet ik terugnemen. Ijsbergen komen sinds mensenheugnis voor.

220722 ijsberg Hopedale

Tegen middernacht komt de Ferry aan in Nain. Onze bestemming. We mogen aan boord blijven tot half 7 morgenvroeg. Dan moeten we de hut uit en wordt die klaargemaakt voor de terugvaart. We gaan dan het dorp in. Het is het grootste van alle dorpen die we tot nu toe hier langs de kust hebben aangedaan: 2000 inwoners. We zullen beginnen aan een flinke ochtendwandeling en in de loop van de ochtend ons hotel opzoeken.

Woensdag 22 juli. We zijn gister om 23 uur aangekomen bij de laatste community. Nain, de meest afgelegen plaats in Oost Canada. Wederom, of eigenlijk nog steeds,  wonderschoon.

220722 uitzicht Nain 1220722 Nain  steenmannetje220722 Nain, uitzicht op haven

Het voelt heel apart hier rond te lopen. Er is maar een enkele tourist. We waren vandaag in een prachtig museum.

220722 Assemblee Hopedale

Veel geleerd over de oorspronkelijke bewoners, hun leefwijze, hoe die werd beinvloed door contact van buiten en hoe men het uiteindelijk eens kon worden over de gevolgen van al die inmenging. De ontmoetingen met anderen is heel boeiend. Je komt veel te weten en de hartelijkheid maakt je bijna verlegen.  Morgenmiddag vliegen we terug naar Happy Valley en zoeken we de bus weer op. Prachtig vliegveld.

220722 vliegveld nain

De landingsbaan is niet meer dan 500 meter. Een strook gravelpad pal langs de zee.

220722 vliegtuigje nain

We vliegen om 14.00 uur. Vandaag vroegen we hoe laat we moesten inchecken: "Ach, een kwartiertje van te voren" zei meneer. Op Schiphol gaat dat nog steeds iets anders  meen ik gelezen te hebben... Op de terugweg doen we opnieuw alle dorpen aan die we met de veerboot op de heenweg hebben aangedaan. 6 x opstijgen en landen in een paar uur tijd. Prachtig. En die airstrips.... We hopen op goed weer. Hier noemen ze deze vlucht de "Milky Way".

Wat hebben wij het naar onze zin.

220716 Muskietennetten

Lieve groet, Bert. En natuurlijk ook van Marianne.

1. Harry en Mirjam:
    21 juli 2022
    Dit was dus een reisje binnen een reis.
    Ga zo door.
  2. Peter:
    Mooi mooi!
  3. Trudy Frenken:
    Prachtig verhaal weer Bert
  4. Monique:
    21 juli 2022
    Wat zou ik graag met jullie meereizen, geweldig om zo je tijd door te mogen brengen.
    Mooi verhaal weer, geniet
  5. Irene en Gé:
    21 juli 2022
    Floortje Dessing kan wel inpakken, de nieuwe (B&M) is opgestaan. Heerlijke verhalen die geen bewegende beelden nodig hebben, de foto’s zijn zo mooi…….
  6. Hoekie:
    21 juli 2022
    Wat een heerlijke vakantie tijdens jullie reis!
    Zo mooi daar en zo heerlijk om weer te lezen over jullie.
  7. Chris en Jennie van Beem Nunspeet:
    21 juli 2022
    Weer een mooi verhaal over de uiteinden van de wereld zo lijkt het. Blijf gezond en blijf er van genieten.
  8. Luus Veelen:
    Prachtig, dat is zeker genieten. Groetjes Hans en Luus
  9. Vera:
    21 juli 2022
    Het ziet er weer fantastisch uit daar, terwijl wij hier bijkomen van die 39 graden gisteren pffffff...
    Geniet verder van jullie vakantie 2.0!!!
  10. Roel:
    21 juli 2022
    Weer een bijzondere ervaring in de pocket. Met al die verhalen kunnen jullie zo een boek uitgeven😀👍🏼
  11. Lieneke:
    21 juli 2022
    Ik kan alleen maar zeggen...wat geniet ik van jullie verhalen, prachtig te lezen, kijk er telkens weer naar uit...
    Liefs voor jullie samen...
  12. Thijs van Beem:
    22 juli 2022
    Wat een mooie ervaringen weer… En best wel leerzaam voor mij als lezer ! Het verruimt de blik en dat is altijd goed 😃
  13. Anton en Angelique:
    22 juli 2022
    Prachtige foto's en weer boeiende verhalen, zo leuk om te lezen en dat jullie genieten geloof ik graag!!!! Groetjes van de buren
  14. Istrie van den Brink:
    23 juli 2022
    De wereld is jullie huis! Wat een prachtig gevoel moet dat zijn.
    Prachtige verhalen, dank jullie wel.
  15. Hannie en Thijs:
    23 juli 2022
    Geweldig, wat een trip binnen de prachtige reis!
    Ik was al benieuwd naar de bevolkingsgroepen en hoe die zich verhouden. De Meties lijken dan een goed voorbeeld.
    Toi toi toi!
  16. Jose:
  17. Jeanette van Beem-Vink:
    23 juli 2022
    Dankjewel voor het prachtige reisverslag. Roept vragen op.... bijv. Onderwijs voor jonge kinderen in zo'n afgelegen gebied, gaat online ofnog zoals vroeger radiografisch?
  18. Bert en Marianne:
    25 juli 2022
    Jeanette, goeie vraag. Die kleine communities hebben allemaal een school. Er zijn veel kinderen. Onderwijs is goed geregeld in Canada. Tot 14 jaar kunnen de kinderen op de plaatselijke school onderwijs volgen. Voor vervolgonderwijs, op de high school, moeten jongeren naar een grotere plaats. Intern. Daarna kan universitair onderwijs worden gevold.
  19. Pieter, Silvia, Koen, Chris & Tom:
    25 juli 2022
    Da's genieten! Tom wil ook naar Canada 😀. Ik ook!
  20. Bert en Marianne:
    27 juli 2022
    Marianne schrijft:DOEN en dan vooral Labrador en ook New Foundland! Onvergetelijk!
  21. Johan Van Beem:
    25 juli 2022
    Geweldig verhaal weer, blijf genieten dan genieten wij mee, met al die prachtige verhalen
    groetjes Johan en Franca
  22. Jeanette van Beem-Vink:
    25 juli 2022
    Dankjewel Bert voor je reactie, fijne reis verder!
  23. Anneke:
    26 juli 2022
    Mooi om te lezen, wat prachtig om dit mee te maken. Hgr
  24. Arina zeeuw:
    2 augustus 2022
    Bijzonder foto's en verhalen.
    Mooi om zo mee te kunnen kijken / lezen
    Grt Arina
  25. Girke.:
    7 augustus 2022
    Na al deze mooie reacties heb ik weinig toe te voegen! Maar ik kan alleen nog zeggen dat jullie schitterende verhalen mij een ,,warm" gevoel geven van verbondenheid met jullie,en met álles wat zo beeldend en bijna leerzaam beschreven is! Dank hiervoor het is steeds weer een kadootje💝