Tussendoortje

6 mei 2023 - Santa Rosa, Colombia

Het laatste blog eindigde in Panama City. We hadden de bus maandag 24 april afgeleverd in de haven van waaruit ie verscheept wordt naar Cartagena Colombia.
Om dat verhaal af te maken deze update.

Op woensdag 26 april zijn wij naar Cartagena in Colombia gevlogen. Het vliegtuig vertrok pas om 19:30 uur dus we kwamen in het donker aan na 5 kwartier vliegen. De formaliteiten/ douane verliepen (zonder auto) aan beide grenzen erg vlot.
Met de taxi door een warm Cartagena. We hadden een kamer geboekt in hostel Casa Dora in de wijk Getsemani.

Muurschildering GetsemaniMuurschildering

Donderdag
Meteen de eerste dag in Cartagena naar het bureau gegaan dat "de bus regelt". Daar moesten we nog wat havengeld betalen en een verplichte verzekering afsluiten. Helaas is het een lang weekeind in Colombia want maandag is het 1 mei. Zodat de bus dinsdag op zijn vroegst opgehaald zou kunnen worden.
Vrijdag
Afgelopen nacht is de bus aangekomen, gelost en staat op het haventerrein. Vandaag naar de Immigratie geweest om de TIP (tijdelijke auto invoer) te regelen. Samen met Joshua van het transportbedrijf en de 5 andere overlanders die op dezelfde boot staan.
Woensdag is het DDay. Joshua regelt alle administratie. "Perfecto" zoals ze hier zeggen.

Twee nachten in het hostel gebleven, leuke plek maar erg klein en benauwd (35* en 's nachts amper 10 graden koeler) en de wijk hadden we inmiddels verkend. Toeristisch natuurlijk maar erg de moeite waard om doorheen te slenteren! Deze wijk van Cartagena ligt net als de oude stad binnen de stadsmuren. Is kleurrijk en een thuisbasis voor muzikanten en andere kunstenaars. Met overal in de straten  en straatjes veel muurschilderingen! Lopend door de wijk kun je foto's blijven maken (dat kun je wel zien).

MuurschilderingInzoomen plaza de la Trinidad

Muurschildering

Cartagena zou de mooiste stad van Colombia zijn. Hebben we dat meteen in de pocket!
De eerste avond uit eten gegaan met Kai Olav en Bettina uit Duitsland. Van onze leeftijd en we hebben elkaar onderweg vaker ontmoet. Zij verbleven in een appartement met 2 slaapkamers, 2 badkamers en een keuken aan de andere kant van de stad. In een torenflat aan de kust. Dat gedeelte van Cartagena ligt op een landpunt, waardoor je aan 2 kanten zee ziet. En, hoe leuk, zij nodigden ons uit bij hen in te trekken tot maandag. Op de 27e verdieping van de in totaal 39. Zo hoog zijn we nog nooit geweest in een gebouw... Foto gemaakt, om duizelig van te worden; adembenemend.

Uitzicht uit het appartementUitzicht achterkant van ons logeeradres

Erg gezellig was het met z'n vieren (zwaaifoto).
In dat weekeind de oude stad (el Centro) bezocht, die prachtig gerenoveerd is met veel koloniale huizen. Mooier met minder straatleven dan in Getsemani. Het is veilig lopen in deze wijken van de stad waar een ontspannen sfeer hangt.

Straatbeeld el Centro

Dames voor de kerk

Maandag zijn we alle 4 vertrokken uit onze torenflat en onze eigen weg weer gegaan. Tot en met dinsdag nog 2 nachten in een ander hostel verbleven (hospedaje Dakema, met de klemtoon op de e). In een beduidend mindere wijk. Met stoffige straten, ezels met vracht in het straatbeeld, kleinere huizen, meer troep en mensen hebben duidelijk minder te makken.

Straatbeeld

Aan de rafelranden van de gerenomeerde wijken zien we veel zwervers en openbare vuilnisbelten. Na een zeer fikse regenbui, staan de straten blank.

Woensdag, eindelijk
Bert pakt om 9 uur een taxi en gaat de bus ophalen. Er mag er maar eentje per auto het haventerrein op. Goed beveiligd allemaal. Ik wachtte op het balkon van ons hostel. En dat duurde, duurde, duurde... Af en toe een appje met een update.
Totdat Bert rond half 3 appte dat alles oke is!

Bert in de haven

Om 16 uur pikt hij me op en gaan we de stad uit.

Daar is ie

Cartagena was zeker de moeite waard, we hebben verschillende uithoeken bezocht maar na een dikke week in de stad is het mooi geweest. Heerlijk de rust tegemoet in ons eigen vertrouwde ritme.
Pak van ons hart dat er werkelijk niks negatiefs is voorgevallen. Zo fijn dat de bus de overtocht en het verblijf in de havens zonder een schrammetje heeft doorstaan.
Lekker weer in ons eigen bedje. We staan op een camping in de buurt van Santa Rosa, zo'n 50 km ten oosten van Cartagena. Nog steeds 37 graden overdag en 27 's nachts.
Vandaag, dnderdag alles uitpakken, de bus weer 'aankleden' en alles op zijn plek zetten/ leggen.
Hartverwarmend dat jullie zo betrokken waren met ons wel en wee rondom de overtocht. Vandaar dit tussendoortje.

Zwaai

1. Gé en Irene:
    6 mei 2023
    Pak van m’n hart dat alles OK is. Met angst en beven begon ik aan dit verslag, maar gelukkig is het allemaal goed gegaan. Jullie doen het super samen! Fijne veilige reis verder en dank voor de update. Liefs Gé en Irene
  2. Gé:
    6 mei 2023
    Fijn te lezen dat alles goed is gegaan, het volgende continent ligt nu op jullie te wachten. Veel plezier!
  3. Gerrie en Fre:
    6 mei 2023
    Fijn dat alles goed is gegaan en jullie weer fijn met je eigen huisje op wielen verder kunnen gaan. Liefs
  4. Marianne en Piet:
    6 mei 2023
    Fijn, omdat weer allemaal op zo'n afstand mee te kunnen maken, je nicht Jet woonde in Tokyo op de 49e etage (waar wij twee keer logeerden) dus we hebben enig idee hoog jullie logeerden. Dat geeft mooie uitzichten.
  5. Adri:
    6 mei 2023
    Fijn voor jullie dat alles goed verlopen is .(prachtige muurschilderingen trouwens )
    Nu maar weer lekker verder trekken ,we genieten met jullie mee .Groetjes uit Druten .
  6. Jan:
    6 mei 2023
    Dat ging veiliger, gemakkelijker en sneller dan de vluchtelingen die ik op tv heb gezien die de andere kant op gingen. Mooie nieuwe start.
  7. Hoekie:
    6 mei 2023
    Fijn dat jullie hele hebben en houden in goede staat is overgekomen!
    En bedankt voor de update, goede reis verder
  8. Johan Van Beem:
    6 mei 2023
    Weer een prachtig verhaal. En daar boven in dat appartement moet je niet zitten als je hoogtevrees hebt lijkt me. Wel heerlijk fleurig al die muurschilderingen. Geniet van jullie verdere reis. groetjes van Johan en Franca.
  9. Hannie en Thijs:
    7 mei 2023
    Superfijn dat alles goed is verlopen en dat jullie reishuis weer veilig is geborgen!
    Voorlopig geen 'doodlopende' wegen meer. Benieuwd naar het vervolg!
    Goeie reis verder en lieve groet van ons!
  10. Anton en Angelique:
    8 mei 2023
    Gelukkig alles goed gegaan, Fijn dat jullie een update hebben gegeven. Toch spannend als je je "huis" even kwijt bent.
    Op naar het volgende avontuur!!!
  11. Janny:
    10 mei 2023
    Hiep hiep hoera vandaag ! In zonnig Colombia als ook hier in Nederland. Lieve groet voor jullie .
  12. Gé:
    10 mei 2023
    Géfeliciteerd Met je verjaardag!
  13. Girke.:
    24 mei 2023
    W oow Bert en Marianne,wat super dat alles zo goed is gegaan! Ik maakte me wel zorgen om.jullie toen ik de documentaire van de vluchtelingen zag die de andere kant opgingen ,onder barre omstandigheden! Maar gelukkig hebben jullie geen nare dingen ervaren! Ga weer lekker verder genieten in jullie ,,eigen Rode thuis! Liefs en ,n💋🍀🌹